Ondernemers in Dordrecht hebben de laatste jaren te maken met meer concurrentie. Dat komt onder andere door het groeiend aantal bedrijven in ons land, en zo ook in Dordrecht en omgeving. Meer concurrentie zorgt ervoor dat je vernieuwende stappen moet bedenken om op te blijven vallen bij zowel je huidige als je nieuwe klanten.
De vraag is alleen hoe je dat doet. Er zijn verschillende vormen van marketing waarmee je dat aan kunt pakken. Tegelijkertijd wil je als ondernemer wel een beetje letten op de zakelijke kosten daarvan. Daar komt performance marketing bij om de hoek kijken. Wat performance marketing precies inhoudt en wat de voordelen ervan zijn, vertellen we je in dit artikel.
Betekenis van performance marketing: wat is het?
Met de vele verschillende vormen van marketing kan het soms lastig zijn om een duidelijk onderscheid te maken in wat wel of niet werkt. Dat terwijl je er wel vaak een aanzienlijk bedrag tegenaan moet gooien. Met performance marketing zit dat net even anders. Bij deze vorm van marketing moeten adverteerders namelijk betalen op basis van de prestaties van hun advertenties. Dat is anders dan bij klassieke vormen van marketing, waarbij adverteerders ongeacht het resultaat sowieso al betalen voor het plaatsen van advertenties als vorm van marketing. Hierbij betaal je niet alleen voor resultaten die behaald worden.
In het geval van performance marketing wordt er alleen betaald als er specifieke acties worden voltooid. Denk aan het klikken op een advertentie tot het voltooien van een aankoop of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Dit kan van alles zijn. Als ondernemer betaal je dus alleen voor echte resultaten die eenvoudig te meten zijn. Daarmee krijg je de nodige zekerheid waar je waarschijnlijk naar op zoek bent wanneer je meer potentiële klanten wil bereiken. Het is aan te raden om een professional in te schakelen waarmee je aan de slag kunt gaan met performance marketing. Denk bijvoorbeeld aan het online marketing bureau Heers uit Gorinchem. Zij hebben jarenlange ervaring op het gebied van diverse vormen van marketing.
Dit is waarom performance marketing van groot belang is
Logischerwijs zitten er verschillende voordelen aan performance marketing voor zowel adverteerders als ondernemers die er gebruik van maken. Een aantal van die voordelen zijn onder andere:
- Performance marketing is een van de weinige vormen van marketing waarbij je de mogelijkheid hebt om resultaten nauwkeurig te meten én direct te analyseren. Als adverteerder is dat ideaal, omdat je zo live je campagne kunt volgen en waar nodig aan kunt passen. Dat is tegelijkertijd voor ondernemers die er gebruik van maken ook een prettig idee, omdat er zo altijd kan worden bijgestuurd voor meer succes.
- Daarnaast is performance marketing over het algemeen heel kosteneffectief, omdat je als ondernemer alleen betaalt voor echte resultaten, zoals het aantal klikken of het aantal conversies. Bedrijven kunnen hun marketingbudget op die manier efficiënter besteden om zo een hoger rendement op hun investering te behalen. Omdat je alleen geld kwijt bent aan dat wat werkt geef je geen onnodige kosten voor je zakelijke marketing uit.
- Wat ook erg handig is, is dat performance marketing het mogelijk maakt om heel gericht te adverteren. Als ondernemer in Dordrecht en omgeving is het een prettig idee om op specifieke doelgroepen op basis van interesses, gedrag en demografische gegevens te kunnen adverteren. Dat is met deze vorm van marketing mogelijk.
Kort samengevat krijg je met performance marketing als adverteerder en als ondernemer de macht terug in handen. Je bepaalt zelf welke actie er moet gebeuren en je hoeft alleen te betalen als die actie voltooid is. Eenvoudiger en doeltreffender kan het bijna niet.
Zo start je met performance marketing voor je bedrijf
Omdat het online algoritme, bijvoorbeeld van sociale media kanalen, constant verandert en omdat er alsmaar nieuwe platformen zijn waar je gebruik van kunt maken, moet je weten waar je je op moet focussen op performance marketing. Daarom is het onder andere aan te raden om een online marketingbureau in te schakelen dat je hierbij kan helpen. Wat je hier zelf al bij kunt doen voordat je begint met deze vorm van marketing is in ieder geval je doelen bepalen. Wil je leads genereren of wil je producten verkopen? Het is van belang om je doelen vast te hebben gesteld voordat de campagne van start gaat.
Wat daarbij belangrijk is, is om je customer journey te analyseren. Komen de meeste bezoekers op je site via een story op Instagram of door een Google Ad(vertentie)? Of is er een andere manier hoe ze je website kunnen bereiken? Wanneer je weet welk kanaal voor jou de beste keuze is, dan kun je bezig gaan met optimalisatie om zo je resultaten te verbeteren. Een professional kan je verder helpen bij het onderzoeken van alle contactmomenten, het integreren van alle kanalen en het optimaliseren van je performance marketing door retargeting. Zo helpt performance marketing iedere ondernemer opvallen terwijl er duidelijk zicht is op het zakelijk budget.