Succesvol zijn op het internet omvat meer dan SEO en SEA

Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat Nederlandse consumenten hun aankopen steeds vaker online doen. Het maakt dat het ook voor bedrijven in de regio Dordrecht belangrijk is om hun zichtbaarheid op het internet te vergroten. Het helpt hen de concurrentie voor te blijven. Bij het verbeteren van de online zichtbaarheid van een bedrijf wordt vaak al snel gekeken naar SEO en SEA, afkortingen van Search Engine Optimization en Search Engine Advertising. Het eerste is gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in de organische zoekresultaten; het tweede op het strategisch inkopen van advertentieruimte binnen zoekmachines. 

Succesvol zijn op het internet omvat echter meer dan het toepassen van SEO en SEA alleen. Wie de diensten van een professioneel marketingbureau in Nederland bekijkt, merkt op dat het naast online marketing ook gaat om branding, het gebruiken van slimme inzichten uit de beschikbare data binnen je organisatie, enzovoorts. 

Data draagt bij aan het creëren en realiseren van een strategie 

Uitsluitend focussen op de lokale doelgroep is onverstandig voor bedrijven in Dordrecht. Een lokale consument koopt met het snelgroeiende aantal webshops producten vaker bij bedrijven elders in Nederland. Dat vormt een risico en tegelijkertijd een kans. Niet langer worden alleen lokale Dordtse klanten bediend; ook consumenten uit Amsterdam, Almere en bijvoorbeeld Groningen bereiken lokale ondernemers via het internet. 

Voor ondernemers is het zaak om een strategie te creëren die hen helpt deze kans te benutten. Zowel bij de creatie als realisatie daarvan helpt het om data te gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens hoe potentiële klanten je website momenteel al bereiken, of onderzoek waarom een consument de webshop van de concurrent sneller vindt dan die van jou. Zijn er bijvoorbeeld specifieke zoekwoorden waarop je nog niet gevonden wordt, maar die wel heel relevant zijn voor jouw doelgroep? 

Zorg voor een duidelijk herkenbare huisstijl 

Wees als bedrijf herkenbaar. Onderzoek laat zien dat consumenten een huisstijl zeven keer gezien moeten hebben, voordat zij een bedrijf vertrouwen. Gebruik je op verschillende momenten een andere huisstijl, dan wordt dat aantal niet gehaald. Het past bij de positionering van je bedrijf en het creëren van een visuele identiteit. Pas de huisstijl toe op je website, in een fysieke vestiging en bijvoorbeeld op kanalen op sociale platforms. Des te sneller een consument je bedrijf (online) herkent, des te groter de kans dat deze er een product of dienst afneemt. 

Foto van Tom
Tom

Ik ben Tom, een gepassioneerde schrijver met een brede interesse in diverse onderwerpen. Van technologie en wetenschap tot kunst en cultuur, ik duik graag in verschillende thema’s om mijn lezers te informeren en te inspireren. Mijn schrijfstijl is toegankelijk en nauwkeurig, waarbij ik complexe informatie begrijpelijk maak. Ik geloof dat elk onderwerp, hoe ingewikkeld ook, op een boeiende manier kan worden gepresenteerd. Het schrijven van artikelen geeft me de kans om voortdurend te leren en mijn horizon te verbreden, en ik streef ernaar om mijn nieuwsgierigheid en enthousiasme over te brengen in elk stuk dat ik schrijf.

Nieuwe blogs

Inhoud

Deel dit artikel